Info 3 2016

Infobrev 3/2016

Återigen har hösten gjort sitt intåg. Dagarna blir kortare och kallare. Därför värmde det när vi i dagarna avverkade vårt höstmöte i Göteborg. Styrelsen träffades en dag tidigare hos Tord i Hindås för ett styrelsemöte. Vi påbörjade där vår planering inför nästa år. Information om årsmötet kommer innan jul. Årsmötet kommer att ske den 15–16 mars 2017. Vi har preliminär-bokat 90 platser till evenemanget. Se till att boka billiga resor till Stockholm redan nu.

 

Höstmötet inleddes denna gång på Säve och Aeroseum. 28 veteraner hade sökt sig till flygplatsen. Kl. 12.00 gick vi ner i berget för att som första punkt förtära ärtsoppa samt pannkakor. Gamla minnen från mathållningen i lumpen i form av smaker framträdde.

 

Därefter startade rund-vandringen i Berget. En del nyheter fanns. Ett antal simulatorer där den som ville kunde flyga ett antal flygplan var en av nyheterna.

 

 

Efter ett par timmar bar det sedan av mot Barken Viking. Trevlig inkvartering och fina utrymmen. Vi startade med informellt möte med allmän förbrödring och en öl. Därefter vidtog kvällen med ett föredrag av Bengt L om Göteborgs historia från långt tillbaka. Tack Bengt för ett intressant föredrag. Därefter fick vi oss till livs ett antal Göteborgs-historier av Sten och Leif. Även andra Göteborgare fyllde på. Det hela avslutades genom att Annika berättade om räddnings-insatsen vid haveriet med postflyget vid sjön Akkajauri den 8 januari 2015.

 

Här följer ett kort sammandrag av händelsen. Flygledningen i Norge (Norway Control) uppfattade kl. 00.19 ett nödanrop (Mayday) från flygplanets besättning. Flygplanet försvann från radarskärmarna på flygnivå 088. Hovedredningscentralen i Nord- Norge (Bodø) informerade Sjö- och flygräddningscentralen i Sverige (JRCC) om situationen och lämnade kl. 00.26 information om den förmodade positionen för haveriet. Kl. 00.27 fattade JRCC ett beslut i stort (BIS) med innebörden att fjällräddningen och alla lämpliga helikopterresurser i området skulle larmas. Från norsk sida erbjöds assistans i sökinsatsen med bland annat en ambulanshelikopter från Evenes och två F-16 flygplan. Kl. 03.09 kunde de norska F-16 planen lokalisera haveriplatsen. Kl. 03.10 hade även den ambulanshelikopter från Gällivare som deltog i insatsen lokaliserat haveriplatsen. Slutrapport väntas under hösten. Se den på SHK:s hemsida.

 

Därefter serverades en tre- rättersmiddag på Barkens restaurang där vi sjöng och pratade om gamla tider. God mat och trevlig personal. Som vanligt många minnen om fornstora dagar. Några medlemmar var det länge sedan vi såg. Vissa andra är frekventa deltagare i våra sammankomster. Vi testade en ny kampsång:

Melodi Jungman Jansson.

Hej å hå veteraner, låt oss skåla för varandra

Med en dryck som bringar välbehag och kanske lite rus

Hej å skål veteraner, tystnat har vår röst i etern

Framgångsrikt vi retirerat till ett liv i sus och dus

 

Dag två kom en gammal ångfärja till Barken och hämtade oss (Färjan 4). I 3,5 timmar stånkade vi fram på älven. Vi fick en mycket målande beskrivning av gamla fartyg samt även gamla byggnader längs älven. Kaptenen på färjan var en gammal sjöbuss med en räv bakom varje öra. En mycket trevlig tur. Efter landgång anträddes resan hemåt. Tack Jocke och Tord för ett bra evenemang.

 

Uppsala 2016-10-07

Mvh

Styrelsen/ Roger