Info 2 2016

Infobrev 2/2016

Veteraner, aktuell information

 

Hoppas ni alla har haft en lång och bra sommar. Här i Uppsalatrakten har vi fått njuta av en varm och härlig sommar. Visserligen lite regn ibland men det hör ju till. Vi närmar oss nu i rask takt vårt höstmöte. Denna gång träffas vi åter i vackra Göteborg. Vi börjar på Aeroseum, många har kanske varit där men de förnyar utbudet varför det är värt ett nytt besök. Middag med programpunkter samt övernattning sker på Barken Viking för de som så önskar. Dag två sker en båttur längs Göta älv. Intressant i dagarna två.

Remote Tower Services eller (RTS) är en fråga som upprör. Många och långa inlägg angående RTS finns på Flygtorget. Många upprörda åsikter framförs mot LFV:s ledning. Vad händer med flygsäkerheten? Kan hackare ta sig in i systemen? Hur lösa invecklade problem på flygplatser med mer komplex trafikbild än Ö-vik? Frågorna är många. Hur kåren via fackliga organ tacklar detta hoppas jag få återkomma till i höst då vi har styrelsemöte i Norrköping och hoppas då få klarhet angående fortsättningen.

Örnsköldsvik är som tidigare informerats om först med RTS. Ö-vik, ATC leds nu från en byggnad på Sundsvall flygplats (RTC). När ATC Sundsvall kommer att inlemmas i detta samt ledas från RTC är f.n. lite oklart. När kan parallellt s.k. multiple operations starta vid RTC? Tillståndet från Transportstyrelsen (TRS) dröjer varför starten är fördröjd. Starten för att inlemma Linköping ATC beräknas starta i början på 2017. Vad innebär detta för LFV och SAAB som har tecknat avtal om uppgradering av mjukvaran i LFV:s RTC? LFV och Swedavia har även undertecknat en avsiktsförklaring, ett Letter of Intent (LoI), om att utreda förutsättningarna för att etablera fjärrstyrd flygledning RTC för flygtrafikledning av flygplatser. De fem flygplatser som planeras att ingå i studien är f.n. Malmö, Visby, Östersund, Umeå och Kiruna. Även detta är fördröjt, beräknas starta i januari 2017. Blir det ytterligare förseningar?

Drönare. Nya förenklade föreskrifter Från Transportstyrelsen (TRS) är på gång. Nuvarande bestämmelser är ganska omfattande.

Tillstånd för Drönaren krävs från TRS. Om du tjänar pengar på din flygning krävs tillstånd från TRS. Förbjudet flyga i restriktionsområden. När du flyger drönare är du skyldig följa de lagar och föreskrifter som gäller för all luftfart. Flyg inom synhåll. Flyg inte högre än 120 m eller längre bort än 500 m från dig. Tillstånd behövs för att flyga inom CTR. Visa hänsyn. Flyg inte så att du stör och sprid bara foton till det som valt att fotograferas. Håll avstånd till folk och djur. D.v.s. parker, torg, festivaler och idrottsevenemang. Vet drönarpiloter om detta? Tveksamt. Besök gärna vår hemsida fl.vet.se.

Uppsala 2016-08-29

 

Mvh

Styrelsen/ Roger